RPG A DAY 2021 – TACTIC – DAY 3

Felietony, Inspiracje, RPG / OPUBLIKOWANE W

Trwa coroczne wyzwanie, gdzie community RPG rozmawia o swoim hobby. Nie wiem czy uda mi się utrzymać tempo –  akcja trwa cały sierpień, każdego dnia mamy hasło, które ma skłonić nas:  Graczy/ki, Mistrzów/nie do przemyśleń – jeden wpis dziennie. W tym roku są małe zmiany w formule, ale jestem stary i chyba będę się trzymał konserwatywnej konwencji. Odmiennie do poprzednich edycji, a jest już to ósma edycja, na każdy dzień tak zwanego work week przypada kilka haseł. Wprowadzając element gaimistyczny, każdy uczesnik/czka może rzucić kostką i w sposób losowy ustalić hasło do refleksji. W ramach weekendów zasady są nieco odmienne, ale zachęcam Was do spróbowania. Każdy z moich wpisów będzie też zakończony podlinkowaniami do zaprzyjaźnionych twórców, którzy biorą udział w tym wielkim święcie naszego hobby. Wyjątkiem jest ten tekst, to będzie tylko mój głos, brzmiący unisono. Dzisiejsze hasło – Tactic. Jedziemy dalej z tą szaloną przygodą.

DAY 3 – TACTIC

 

„A tactic is a conceptual action or short series of actions with the aim of achieving of a short-term goal. This action can be implemented as one or more specific tasks. The term is commonly used in business, protest and military contexts, as well as in chess, sports or other competitive activities. The word originated from the Ancient Greek τακτική taktike, meaning art of arrangement.”

 

Mam szczęście do tych pierwszych dni całego RPGaDAY. To już trzecie hasło, które bardzo mi podpasowało. O dwóch pozostałych możecie poczytać w poprzednich wpisach, dotyczących SCENARIO oraz MAP. Jeżeli chodzi o dzisiejsze hasło – TACTIC – to muszę się wam do czegoś przyznać. Gram w D&D i sprawia mi to niewyobrażalną frajdę. Jest to dla mnie nostalgiczna podróż, w którą zabrał mnie Paweł Łaszcz, który ostatnio trochę mniej udziela się w fandomie, albo nie w tej najgłośniejszej jego części. I mówiąc szczerze jestem mu, bardzo, bardzo wdzięczny. Za podróż, a nie za to, że się nie udziela w Fandomie, bo to mógłby robić częściej!

 

Z Pawłem różnimy się na tylu płaszczyznach, że nie potrafię zliczyć, ale dzięki niemu przeżywam jakich nie doświadczyłem od dzieciństwa. Jeżeli nie wiecie, moimi pierwszymi systemami, które zdobyły szturmem moje serce, były EarthDawn i Dungeons and Dragons. Oba systemy to dość klasyczne Dungeon Crawle i zarazem Combat Simulators. Takie gry, które są jakby korzeniami gatunku. Wszystko co stworzyło RPG wywodzi się od tego, że ktoś kiedyś powiedział: wymyśliłem grę, gdzie można zabijać smoki. I o ile wiemy, że zabijanie jest złe, to walka i zmagania, nawet te wyimaginowane sprawiają nam dużo frajdy. I ja proszę państwa nie jestem tu żadnym wyjątkiem. Tak dla mnie tactic zawsze kojarzyć się będzie z walką i sposobem rozwiazywania problemów. A wszystko zaczęło się od ED i D&D. Zaciekawieni? To przejdźmy do sedna.

 

TACTIC – THIS IS NOT STRATEGY

 

„The terms tactic and strategy are often confused: tactics are the actual means used to gain an objective, while strategy is the overall campaign plan, which may involve complex operational patterns, activity, and decision-making that govern tactical execution.”

 

Robię silne mechaniczne postacie. Paweł to wie, jak i prawie wszyscy Mistrzowie Gry, którzy mi prowadzili. Potrafię minimaksować. Umiem godzinami siedzieć z podręcznikiem i zastanawiać się nad starciami. I widzicie, wszystkie te decyzje i scenariusze czy warianty walki opierają się na decyzjach taktycznych. To są małe rzeczy, które służą wykonaniu pewnego planu – zbudowaniu  silnej postaci, czy osiągnięcie założeń albo nawet specyficznego celu. Tym jest taktyka.

TACTIC

 

Jeżeli zastanawiam się czy wydać punkty w ramach jakiejś akcji, podejmuje decyzje taktyczną. Na poziomie lub etapie planowania alb już na poziomie operacyjnym. Dla mnie te decyzje mają znaczenie. Małe rzeczy, które decydują o losach starcia. Czy zaatakuje pierwszy czy opóźnię się w inicjatywie? A może trzeba podjąć decyzję czy użyć tego, czy innego rodzaju ataku? Czy będę z tego czy innego Klanu? W jaki sposób będę żerował, gdy gram w  wampira. To wszystko są decyzje taktyczne. Odbywają się w mgnieniu oka. I są dla niektórych niezauważalne. Ale są bardzo istotne, bo koniec końców to one decydują o outcomie naszych działań. To ta sławna anegdotka. W D&D liczy się nie tylko, kto kogo bije, ale też w jakiej kolejności.

 

Mój drogi przyjaciel z którym gram w D&D mówi zazwyczaj, że nie mamy planu lub strategii, czy nawet żadnej taktyki… I nie mogę się z nim zgodzić. Widzicie wielu z nas taktykę myli ze strategią. Nie powinni tego robić. Jeżeli grasz w D&D nie musisz mieć strategii, wystarczy, że umiesz lub podejmujesz taktyczne decyzje. Odpowiadasz na zaistniałą sytuacje. Dostosowujesz się do niej. I robisz to w sposób świadomy. Nie potrzebujesz wielowarstwowych planów. Albo wielogodzinnych dyskusji, na ten temat. Dobrze jest jednak, gdy  wiesz jedno: Jeżeli otworzysz konflikt w pierwszej turze walki t z udanego stunning strike, to każdy z twoich sojuszników, będzie mieć przewagę. A ta decyzja, to taktyka, a nie strategia. Przydaje się wiedzieć, gdzie przebiega granic, wiedza bowiem to klucz do zwycięstwa. A nie oszukujmy się, lubimy czasem wygrywać, nawet w RPG.

 

RPG a DAY – INNE GŁOSY W DYSKUSJI

 

Dzisiaj nie ma innych głosów w dyskusji. To jest mój głos, mój komentarz na temat słowa Tactic. Jeżeli chcecie jednak poznać inne wpiszcie w Google’a RPGaDAY albo na Facebooku wyszukajcie #RPGaDAY. Zostaniecie zasypani masą tekstów, nagrań i innych form kreatywnych. Będzie mieć w czym wybierać. A ja życzę wam przyjemnej lektury.

 

Rafał Pośnik

Jedna odpowiedź do “RPG A DAY 2021 – TACTIC – DAY 3”

Dodaj komentarz