THE METHOD

Felietony, Inspiracje, RPG / OPUBLIKOWANE W

Method

 

“Method acting:  a range of training and rehearsal techniques that seek to encourage sincere and emotionally expressive performances, as formulated by a number of different theatre practitioners. It is most popular in the United States, where it is among the most popular—and controversial—approaches to acting. These techniques are built on Stanislavski’s system, developed by the Russian actor and director Konstantin Stanislavski and captured in his books An Actor Prepares, Building a Character, and Creating a Role.[ Among those who have contributed to the development of the Method, three teachers are associated with „having set the standard of its success”, each emphasizing different aspects of the approach: Lee Strasberg (the psychological aspects), Stella Adler (the sociological aspects), and Sanford Meisner (the behavioral aspects).”

One Thing Before We Go – The Start

 

Ostatnio miałem dużo na głowie, a potrzebuje znów wrócić do pisania. Pomyślałem, że zacznę od czegoś prostego. Część moich wpisów jest bardzo osobista i stanowi moje przemyślenia, część tekstów była publikowana gdzie indziej. Te teksty,  możecie ocenić i przeczytać w ramach wpisów, takich jak: The Shade, Dr Strange & Mr. Ditko czy This is a Tribute. Ten poniższy pochodzi z 2018 roku i ukazał się na ścianie Avangardy, wywołując niemałą burzę. Nie zawsze widzę, a nawet patrzę w tą samą stronę co moja organizacja, ale czasem po latach warto wrócić do swoich wcześniejszych teksów. Chociażby po to, żeby się zastanowić jak bardzo się zmieniłeś. Tekst ma oryginalną pisownię. Zawiera nieznaczną edycję, aby lepiej pasował do formuły Bloga.

RPGaDay 2018 – The Then

 

„Oto moja odpowiedź: należy ćwiczyć. Jeżeli masz grać wojownika – spędź trochę czasu w siłowni. Jeżeli grasz magiem –   zrób porządne badanie źródeł. Grasz w Warhammera? Idź na wykład z życia w średniowiecznym mieście. Grasz w Wampira? Dowiedz się czym jest romans gotycki, przeczytaj Draculę i obejrzyj Underworld. Chcesz grać samuraja? Idź na trening Kenjutsu przez miesiąc. Stań się swoim bohaterem. Myśl jak on, poczuj to co on i poznaj świat jego oczami. Porzuć swoją bezpieczną perspektywę. Przynajmniej na moment. Nie udawaj, bądź nim.

 

Roberta De Niro tak robił. Jego the Method jest legendarna. Jeździł po ulicach Nowego Jorku, pracując na 12-godzinnych zmianach w taksówce, by przygotować się do roli w Taksówarzu. Poddał się profesjonalnej ocenie bokserskiej przygotowując się do Raging Bull. Mógł występować w ringu.  Opanował saksofon do roli w New York, New York. Oczywiście, nie można mieć listy wspaniałych aktorów, którzy dowoływali się do „The Method” bez Heatha Ledgera. Jak wszyscy wiemy, rola Heatha Ledgera jako Jokera w Mrocznym Rycerzu była czymś, co potraktował bardzo poważnie. Spędził wiele godzin w swoim mieszkaniu sypiając tylko przez dwie godziny na noc. Wszystko po to, aby zmieścić się w maniakalne, chaotyczne buty Jokera. Jego występ był niesamowity. Jego sława przeżyła mimo jego tragicznej, nieoczekiwanej śmierci. Brzmi ekstremalnie i dobrze. Powinno.

 

Dlatego drugą stroną medalu, gdy chcemy się bawić w tak potężną imersje jest świadomość zagrożeń i debrief. Każdy kto uważa, że można mieć jedno –  zanurzenie się w świat tak naprawdę – bez  drugiego –  ćwiczeń na wyjście ze świata przedstawionego, na zdystansowanie się – nawet nie zaczął jak on to mówi ”grać na poważnie”. Posługując się jego językiem w porównaniu z ludźmi, którzy idą tą dodatkową mile jak De Niro jest ”miekką fają”. Ale wiecie, to tylko moje zdanie, a RPG to tylko gra. Dla ciekawych jak zawsze: Google it.”

The Method – The Critic

 

Normalnie w tekście, umieszczam jakiś mądry przypis[1], który możecie przeczytać na końcu wpisu. Nie dzisiaj. Dzisiaj słowo komentarza jest zbyt ważne, aby je pisać małym drukiem. Dlatego postanowiłem poświęcić mu oddzielny akapit. Wpis, który przeczytaliście, był częścią RPGaDay w 2018 roku i pierwotnie został opublikowany na fanpage Avangarda. Oficjalnie Stowarzyszenie odcięło się od treści w nim prezentowanych i chyba dobrze. Od 2018 roku wiele się zmieniło i chyba dobrze zamieścić tu słowo komentarza. Dziś ten wpis prawdopodobnie postrzegany byłby zupełnie inaczej. Retoryka w nim byłaby dużo ostrzejsza. Mam taką nadzieję. Ja jestem w trochę innym miejscu.

 

Jeżeli chodzi o same użycie the Method, to zagrałem z kilkoma aktorami – nie były to moje ulubione sesje. Jednym z krytyków The Method był John Wick. Co więcej,  w ramach swojego video bloga omawia on również swoje graj Twardo z perspektywy 20 lat. Warto go posłuchać. Możecie zobaczyć  te materiały. Warto posłuchać tego jak zmieniają się nasze poglądy i spojrzenie na hobby. Najwięcej na temat krytyki metody John napisał w swoim Play Dirty 2 – pomocy dla mistrzów gry i mistrzyń gry, która nie została wydana na naszym rynku po polsku. Kopia znajduje się jednak w bibliotece Avangardy. Gdy będziecie w Warszawie, możecie wpaść i poczytać, jakie są poglądy Johna na Metodyczne aktorstwo i dlaczego ono nie działa.

The RPG 2021 – The Now

 

Dla mnie, to podejście do RPG wiąże się z jednym niebezpieczeństwem. Argumentem: „bo tak zrobiłaby moja postać”. Argumentem, który jest pochodną metody, jej następstwem. Jest  to jedno ze zdań, które sprawią, że wstanę od stołu albo zostanę, ale zrobię to niechętnie.  Widzicie – dla mnie to nie działa. Mimo, że  wczuwamy się w postać, odwołujemy się do jej doświadczeń i sposobu myślenia, nie jesteśmy postacią, nie powinniśmy o tym zapominać. Gdy już ocenimy wszystkie nasze działania z perspektywy postaci, powinniśmy powtórnie zanurzyć się w te rozważania z perspektywy gracza. I świadomie wybrać. Ty decydujesz, ty kreujesz postać – nie ona Ciebie.  Jeśli uważasz, że postać powinna coś zrobić, dobrze, ale zrób jeszcze jeden krok. Czy to pomoże czy zaszkodzi grze? A czy zaszkodzi atmosferze przy stole? Czy moje zachowanie, mój wybór skrzywdzi kogoś przy stole?

 

Jeśli na te ostatnie pytania odpowiedź jest twierdząca, zatrzymaj się. Weź głęboki oddech. To nie postać skrzywdzi twoich przyjaciół. Pomyśl, zrób następny krok… Co musiałoby się zadziać, by moja postać wybrała inną drogę? Może musiałaby się zmienić, odpuścić. Przestać szukać zemsty? Powiedzieć sobie, że ufa tej drugiej postaci? Lub cokolwiek innego. Teraz znów zacznij oddychać. Wybierz powód, który pozwoli Ci grać dalej. Taki, który będzie in albo out of character. Przerwij grę jeśli trzeba.  To tylko gra, w którą grasz z ludźmi. Nie z postaciami. Wybierz taką metodę, która pozwoli Ci zostać człowiekiem odpowiedzialnym za swoje czyny. Nie bądź leniwy. Przejdź tą ekstra mile.

Ogromne podziękowania dla Magdy Zielińskiej za korektę tekstu

 

Rafał Pośnik

 

[1] Jeśli chodzi o mądry przypis to nie jest pierwszy raz gdy pochylam się nad bezpieczeństwem na sesji. Jest dużo materiałów w blogosferze dotykających tego tematu , jak zawsze zachęcam do zapoznania się z nimi. Osobiście możecie zerknąć również do wpisu: ”From Millwaukee with Love” gdzie też poruszyłem ten temat z mojej osobistej perspektywy. Jeśli chodzi o mądre przypisy to sprawdźcie jeszcze jeden artykuł w ramach Wikipedii – Psychological effects of method acting.

.

 

Dodaj komentarz